Események
Események
Népmese napja a zalakarosi könyvtárban

Könyvtárunk egyik fő célja az olvasás megszerettetése. Ezért az idei évben sem volt kérdés számunkra az, hogy bekapcsolódjunk abba az országos felhívásba, mely szeptember 30-át, Benedek Elek születésnapját jelölte ki a magyar népmese napjának. A szándék, hogy megmaradjon, fennmaradjon, átöröklődjön a népmesék sokszínűsége, jótékony hatása, könyvtárunknak is fontos küldetés. Így a korábbi évekhez hasonlóan, ismét több programmal vártuk könyvtárhasználóinkat ezen a számunkra kiemelkedő napon. Bábkészítő pályázatot hirdettünk iskolánk tanulóinak. Nyolcvanan küldtek be pályamunkát, melyek között síkbáb, kesztyűbáb, ujjbáb, textilbáb egyaránt akadt.

Szeptember 27-én a diákönkormányzat napjával összefogva tartottuk a megemlékezést. Itt kerültek kiállításra a bábok, azzal a rajzzal együtt, melyet közösen készítettek egy nagy képként kedvenc mesefiguráikról a könyvtárunkba betérő gyerekek. Húsz tanulónk kapott kiemelt díjat kreativitásáért, de a többi 60 pályamunkát beküldő tanuló is csoki jutalomban részesült. A megemlékezés után az első és második osztályosok síkbábot készítettek és népmeséket néztek rajzfilmeken. A harmadik és negyedik osztályosok hétpróbás mesevetélkedőn vettek részt. Itt képkirakó, mesekönyv kereső, mutogató, meseszereplő kitaláló játék egyaránt volt. A vetélkedő eredményhirdetése után papírgurigából készítették el a gyerekek a békakirályfis ceruzatartót. A munkadarabok elkészítésében a tanító nénik is szívesen segítettek. A délutáni diákönkormányzat által szervezett túrán is volt egy meseállomás, ahol meseszereplőket kellett segíteni mesetárgyaik megtalálásában, és „ki vagyok én?” játékra is sor került. Nem volt olyan túrázó csapat, aki ne válaszolt volna hibátlanul ezen az állomáson a könyvtárosoknak arra a kérdésére, hogy mikor és kinek a születésnapján tartjuk Magyarországon a népmese napját.

       

Horváthné Nagy Elvira

 
Könyv, könyvtár, olvasó

„Óh, ne mondjátok, hogy a Könyv ma nem kell,
hogy a Könyvnél több az Élet és az Ember;
mert a Könyv is Élet, és él, mint az ember –
így él: emberben könyv, s a Könyvben az Ember."

/Babits Mihály: Ritmus a könyvről, részlet/

Fenti címmel könyvtári foglakozást tartottunk a murakeresztúri könyvtárban. A foglakozás keretében a harmadik osztályosok ismerkedtek a könyvek és a könyvtár titokzatos világával. Megismertük a katalógus fogalmát és a könyvtár raktározási rendjét. Lehetőség volt arra, hogy a gyerekek párokat alkotva katalógus cédulák segítségével keressenek a könyvtárban, amit nagyon élveztek. Végezetül megismertük a HUNTÉKA internetes felületét, ahonnan a könyvtári állományban kutakodhattak a diákok. Gyorsan eltelt az idő, de ígéretet kaptam a gyerekektől, hogy sűrűbben látogatják a könyvtárat.

 

Spirk Erzsébet

 
Anyatejes Táplálás Világnapja Gelsén

2012. augusztus 9-én hatodik alkalommal rendeztük meg az Anyatejes Táplálás Világnapját a Petőfi Sándor Emlékkönyvtárban. A kezdeményezéssel intézményünk célja az, hogy felhívja és ráirányítsa a figyelmet az anyatejes táplálás egészségügyi jelentőségére. A községünkben működő védőnői szolgálat közel 6-7 éve csatlakozott ehhez a programhoz. A szakemberek véleménye szerint örömteli, hogy a kitartó felvilágosító munka eredményeképpen évről évre egyre több gyermekét váró anyuka dönt amellett, hogy születendő kisbabáját anyatejjel fogja táplálni. A meglévő statisztikai adatok alapján elmondatható, hogy Gelse és térsége ebben a tekintetben országos és európai viszonylatban is kiemelkedőt teljesít.

 

 
Rendezvények az Apáczai ÁMK könyvtárában

Madarak

2012. február 2-án a Csillagközi Óvoda 7. csoportja vett részt a foglalkozáson. Ráhangolódásképpen meghallgattuk, majd eljátszottuk a Cinege cipője című verset. Megbeszéltük, hogyan néznek ki a madarak, majd a könyvtár gyermekrészlegében eldugott kis képeket kellett megkeresniük madarak ennivalóival. Megtanulták, melyik tud repülni, melyik költöző és melyik egész évben itt maradó madár. A jó hangulatú foglalkozást egy kisvakond mesefilm megnézése zárta.

 

NET-re fel! – Könyvtár-informatikai vetélkedő iskolásoknak

A 3 fordulós versenyt 2011. őszén hirdettük meg általános iskolák 7-8. osztályos tanulóinak. A nevezett 15 csapat közül végül 9 oldotta meg mindhárom forduló feladatait. A meghívott 9 csapatból 8 csapat vett részt 2012. május 5-én eredményhirdetés keretében megrendezett Digitális erőd nevű játékon. A diákok nagyon élvezték a vetélkedőt, szívesen részt vennének legközelebb is hasonló versenyeken, játékokon. Az informatikához való hozzáállásukon látszott, hogy nem csak szórakozásra, hanem tanulásra is használják az Internetet. Szükséges olyan versenyek rendezése, ahol ezt a tudást meg tudják mutatni másoknak is.

 
Figura Ede műsora és pünkösdi vetélkedő a zalakarosi könyvtárban

2012. május 18-án ismét találkozhattak a gyerekek könyvtárunkban a nálunk már több alkalommal is vendégeskedő Figura Edével. A közkívánatra meghívott előadó műsorát először az óvodások hallgatták meg. 10.30 órától nagy kacagások, móka és vidámság járta át a könyvtárat. A 71 kis apróság szinte tátott szájjal figyelte Szeplős Panka és Borzas Jóska, a két madárijesztő szerelmét bemutató verseket, dalokat. A gyerekek aktív részesei lehettek az előadásnak, belebújhattak Tücsök Feri, Egér Elemér, Nyuszi Gyuszi, Lali, a pillangó és a többi kertlakó jelmezébe, szerepébe, és együtt segíthették a varjak elűzését és a történet boldog befejezését. Közben együtt énekeltek, játszottak az előadóval. 14 órától az alsó tagozatosok közül 31 érdeklődő kisgyerek volt, aki szabadidejében szintén megnézhette az előadást. A szemek ekkor sem maradtak szárazak a kacagástól. A műsor végén nagy tapsot kapott előadó, Figura Ede, az előadás anyagából készült CD-vel ajándékozta meg a könyvtárat.

 

2012. június 1-jén a 4. osztályosok népszokásokról tanult ismereteik kibővítésére érkeztek a könyvtárba. Miután négy csoportot alakítottak és csoportneveket választottak, az olvasókönyv segítségével felelevenítették az olvasásórán pünkösdről tanultakat.
Ezután villámkérdésekre gyűjthették a pontokat a legfontosabb ismeretekből. A remek válaszok után kereső játék következett. Az olvasóteremben eldugott pünkösdi rózsák képeit kellett összegyűjteniük adott idő alatt. A nagy kutatás nem fejeződött be, hiszen minden csoportnak egy könyvet is meg kellett keresni a polcokról, s be kellett mutatni, elmondva róla, hogy mit tartalmaz, található- e benne a pünkösdről leírás. A mozgásos feladatok után ének következett. Pünkösdi dalokat kellett felírni, melyeket el is énekeltek a gyerekek. Képkirakó játékkal folytatódott a vetélkedő, melyet pünkösdi totó követett. A legutolsó feladathoz pünkösdi szokásokat tartalmazó szöveget kapott minden csoport, és miután bemutatta azt a többieknek, a másik csapat tagjainak kérdéseket kellett belőle összeállítaniuk. Sajnos az idő hamar eltelelt. A kérdésekre adott válaszok után már csak a pontok összeadása és az eredményhirdetés maradt.

 
 

Horváthné Nagy Elvira

 
Madarak és fák napja témahét Letenyén

2012. május 14-18.

„...évente egy nap szenteltessék a madarak és fák védelmében.”
/Herman Ottó/

A „Madarak és Fák Napja” az egész természet ünnepe, amikor mi, emberek azt ünnepeljük, hogy testvérei vagyunk minden élőlénynek a Földön.
Az Andrássy Gyula Általános Iskolában a hagyományos Madarak és fák napját 2012. május 18-án játékos programokkal, túrával egybekötve tartottuk meg. A nap témájául a 2012-es év madara, az egerészölyv, illetve az év fája, a zselnicemeggy szolgált.

A túrát megelőzően feladatokat kaptak a diákok, melyhez anyagokat kellett gyűjteniük a könyvtárban. A megoldásra tanórai keretek között és szabadidős tevékenységként is volt lehetőség.

A témahetet egy túrával zártuk, amelyen számot adtak a tanulók a megszerzett ismereteikről. A gyönyörű környezetben különböző állomásokon teljesítették a megpróbáltatásokat a túrázók.

  
 

Állomások feladatai:

1. A).Hol a szólás másik fele?
    B) Szarkariasztás
2. A) Keresztrejtvény
    B) Ének a természetről
3. A) Hogyan induljunk, mit vigyünk magukkal?
    B) Mókusetetés
4. A) Találós kérdések madarakról
    B) Madártojás visszahelyezése a fészekbe
5. A) Képkitaláló
    B) Fűszerfelismerő
6. A) Igaz-hamis állítás az év fájáról és az év madaráról
    B) Betűdominó

A győztes osztályok jutalmat kaptak. A rendezvényen iskolánk minden tanulója és pedagógusa részt vett. Ebben az időszakban 57-en látogattak el a könyvtárba és kutattak új ismeretek után.

A Madarak és fák napja témahét megrendezése ismételten egy lehetőség volt a természet közelebbi megismerésére és megszerettetésére.

Varga Ferencné
könyvtáros  

 
„Csak az ember olvas” – kiállítás a pedagógiai szakkönyvtárban

A Zala Megyei Pedagógiai Intézet „Könyvtári szolgáltatások fejlesztése Zalában” című TÁMOP pályázatának fenntartása keretében Kedvenc olvasmányom címmel rajzpályázatot hirdettünk a megye általános iskolás és középiskolás diákjainak.
Nagy örömünkre az április 15-i beadási határidőig több mint 250 pályázó küldte el munkáját. A szép számú beküldött alkotás bizonyítja, hogy az olvasás napjainkban is kedvelt elfoglaltság a tanulók körében, az olvasmányélmények ábrázolása is felkeltette érdeklődésüket. A pályázaton résztvevők változatos technikájú műveket készítettek, többek között pasztellkréta rajzok, színes ceruzarajzok, vízfestmények, papír-montázsok és térbeli ábrázolások is érkeztek.

A zsűrizést követően a legszebb alkotásokból 2012. május 24-én „Csak az ember olvas” címmel kiállítást rendeztünk a Dr. Kovács Lajos Pedagógiai Szakkönyvtárban.

Az elismerésben részesült tanulóknak sok szeretettel gratulálunk!

Díjazottak:

  Név Évf. Alkotás címe Iskola
1-4. osztály
1. Tollár Lizett 4. Az égigérő fa Weöres Sándor Általános Iskola, Gelse
1. Szombathelyi Trisztán 4. Petőfi Sándor:
János vitéz
Eötvös József Székhelyiskola, Zalaegerszeg
2. Péhl Patrik 3. Móra Ferenc:
A didergő király
Eötvös József Székhelyiskola, Zalaegerszeg
2. Varjas Dorina 4. Móra Ferenc:
Kincskereső kisködmön
Rozgonyi Úti Általános Iskola, Nagykanizsa
3. Sándor Adél 2. Brémai muzsikusok Ady Endre Általános Iskola, Gimnázium és AMI, Zalaegerszeg
3. Lengyel Szidónia 2. Az égig érő paszuly Weöres Sándor Általános Iskola, Gelse
különdíj Pencsov Roland 3. Móra Ferenc:
A didergő király
Eötvös József Székhelyiskola, Zalaegerszeg
különdíj Kósa Hetti 1. Móra Ferenc:
A vásár
Bolyai János Tagintézmény, Nagykanizsa
5-8. osztály
1. Kánnár Kata Luca 6. Virágtündér Weöres Sándor Általános Iskola, Gelse
1. Farkas Hanna 5. A macska és az egér,
Rege a csodaszarvasról
Ady Endre Általános Iskola, Gimnázium és AMI, Zalaegerszeg
2. Flórek Viktor 5. Móra Ferenc:
A király fája
Móra Ferenc Általános Iskola, Zalakaros
2. Szabó Laura 6. Hófehérke és a hét törpe Lorántffy Zsuzsanna Református Általános Iskola és Gimnázium Deák Ferenc Általános Iskolája, Kehidakustány
3. Laskai Evelin 5. Szívem a csillagokba vágyik Weöres Sándor Általános Iskola, Gelse
3. Kertész Mária 7. Micimackó Koncz Dezső Többcélú Gyógypedagógiai Intézmény, Zalaszentgrót
különdíj Magyar Bálint 8. Mirza Szivárvány Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Nagykanizsa
különdíj Gáspár Ibolya 8. Karinthy Frigyes:
Tanár úr, kérem
Suli Harmónia Általános Iskola, Pölöske
különdíj Imre Brigitta 5. Lutra Fekete István Általános Iskola, Bagod
különdíj Major Tamás Zalán 6. Molnár Ferenc:
A Pál utcai fiúk
Landorhegyi Általános Iskola, Zalaegerszeg
különdíj Gyimesi Ivett 6. Erdő mélyén – patak partján Általános Iskola, Nagykanizsa- Miklósfa
Középiskola        
különdíj Gergye Viktória 10. Pán Péter (tündérrészlet) Munkácsy Mihály Tagintézmény, Zalaegerszeg

  
 

 
 
 

 
Beavató színházi előadás a Vajda János Gimnáziumban

2012. április 16-án a TÁMOP 3.2.4-08/1-2009-0025 pályázat fenntartásának keretében került sor a Vajda János Gimnáziumban a Hevesi Sándor Színház beavató színházi előadására. Az előadáson a gimnázium két 9. osztálya vett részt, összesen 67 fővel. A programon résztvevő diákok így írnak a rendezvényről:


Csak Rómeó és Júlia - Lenni és részese lenni

A Vajda János Gimnázium kilencedik osztályából a C-seknek és az A-soknak – a nyelvi és a humán osztálynak - volt szerencséje megtekinteni a zalaegerszegi Hevesi Sándor színház előadását Madák Zsuzsanna és Barsi Márton főszereplésével, akik tökéletesen játszották el a fiatal szerelmesek szerepét, még akkor is, ha ezen szerelem határokba ütközött. Amit már mindannyian megismertünk a műből. Többé-kevésbé. Rómeó és Júlia címen…
Erre a hiányosságra a kezdeti beszélgetés során derült fény. Persze a színészek ezt is zökkenőmentesen vették, sőt még poént is gyártottunk a kínosnak induló esetből. De melyik fiútól várhatjuk el, hogy a Rómeó és Júlia minden sorát elolvassa? Szerintem egyiküktől sem. De ez az apró bökkenő nem tántorította vissza Júliát – aki egyébként a segítségünkkel elérte, hogy Rómeó felvegye a mamuszát -, igyekezett még jobban kiismerni a közönségét. Főként a színjátszásról érdeklődött és a drámával kapcsolatos tudásunkat kellett pár mondatban kifejtenünk. Amíg mi Júliával konzultáltunk az ismereteinkkel kapcsolatban, Rómeó és a Kellékes/ Elektronikai Szakember úr fel/elkészítették a lufi fejű mellékszereplőket... Kivétel volt ez alól Rosalie lufija, mert ő piros szívecske alakú léggömböt tudhatott magáénak. Micsoda mázlista!
A díszletről is szó kell, hogy essen, mert diákszavakkal meg sem lehet fogalmazni, mi is volt az igazán. Úgy nézett ki, mint ami egy ajtókeret volt előző életében. Erre voltak, talán gumiszalagok kifeszítve. Ezzel tudtak a színészek megoldani minden egyes helyszínt. Ez volt az erkély, az ágy, a ravatal és a táncnál Tybalt is. De nem hiszem, hogy sokkal több díszletre lett volna szűkség. A színjáték annyira hiteles volt, hogy az egyszerű ajtókeretből egy kis képzelőerővel lehetett akármi.
Az előadásnak furcsa kellékei is voltak… Mondhatni úgy is, hogy teljesen 21. századi. Amit színházban, színpadon még sosem láttunk Rómeó és Júlia kezében. Ráadásul közelebb álltak hozzánk, hisz mi is mindennap használhatjuk azokat az eszközöket. Így könnyebben dolgoztuk fel a látottakat. Például zongora helyett megfelelt a tablet is, vagy levél helyett telefon. Akár a kesztyűs jelenetet is megemlíthetnénk, hisz a többség ezt emlegeti fel – igazi kuriózumként. Két kéz, két kesztyű, két külön ember. Fekete és piros. Gyűlölet és szerelem. A Rómeó és Júlia alapja; érzelmek.
Felismerhettük önmagunkat a még gyermekfejű Júliában, aki ragaszkodott a plüss macskájához és Rómeóban, aki Rosalie szerelméért sóvárgott, míg meg nem ismerte Júliát, akinek a szerelméért még a nevét is eldobta. Felismerhettük két kamasz érzéseit, néha kiábrándítónak tűnő viselkedését. Emiatt sokkal szerethetőbbek lettek a karakterek. Rengeteget nevettünk, és kitartóan játszottuk a szél szerepét. És egyesek a brekegésbe is nagyon jól belejöttek. A báljelenet pedig örök emlék marad a mi kis Rosalienk számára, akinek az arcát talán még az emlék gondolatától is elönti a pír…
De valami megváltozott. Ezt mi is érzékeltük, elsőre talán nem, de így visszagondolva: a jelek egyértelműek voltak. A szimbólumok, mint például Júlia plüssállata, lassacskán „kiszakadtak” az előadásban játszott szerepükből. Eltűntek a színpadról. Már csak a szotyolahéj jelezte, hogy Júlia valamikor, korábban még éretlen kislány volt, aki képtelen volt elszakadni Rómeójától. Összeházasodtak, mert nem is akart elszakadni tőle… de így már felelősséget vállalt a Rómeó iránt érzett szerelméért, még akkor is, ha ez az eskü csak titokban fogant meg. Hű volt hozzá, ezért utasította el Paris szerelmét is, sikertelenül. Ugyanis apja parancsának nem mondhatott ellent. De a változások csak itt mutatják meg Júliának az új, felnőtt arcát, aki mindenre képes. Még a halálra is. Nem nevettünk többet, nyilvánvalóvá vált, hogy a vég elkerülhetetlen.
Valahogy belecsöppentünk a műbe, azt nem tudom megmondani, hogy valójában mikor kezdődött, de hogy mikor lett vége, azt igen. Mert a hatás felülmúlhatatlan volt. A mi – egyébként borzasztóan hiperaktív osztályunk- is érzékelte, hogy most vissza kéne fogni a viccekből, mert nem annak van az ideje. Talán ténylegesen rájöttünk, hogy ez a szerelem nem csak boldog percekből áll, hanem olyan belső vívódásokból, amit csak így színpadon látva érzékeltünk igazán. Értettünk meg. Egy teremnyi csendes, feszülten figyelő diák vette körül őket és várta a jól ismert happy endet. Amit várhattunk volna, addig, amíg a színészek vissza nem zökkennek a valóságba. Ki nem lépnek a karakterükből és mi bőszen éljenezni és tapsolni nem kezdünk.
Az előadást értékeltük is, megbeszéltük, hogy miért voltak különösek az eszközök, vagy, hogy megittuk volna-e Júlia helyében a mérget. (Erre több, különböző és vicces válasz is érkezett.) Mi történt volna, ha Rómeó felveszi a mobilt másodjára, hogy mi lehetett a harmadik hívásnak a mondanivalója. Eljátszottunk egy improvizációs játékot, melyben a mi boldog befejezésünket kellett megvalósítani. Persze Júlia teherbe esett, így voltak kisebb komplikációk az „újrajátszás” során.
Összességében jó ötlet volt az előadás. Ezúton köszönjük meg a színészeknek, hogy időt szakítottak ránk, a tanárainknak, hogy ilyen szuper előadást tekinthettünk meg. Tanulságként pedig több dolgot is leszűrhettünk, de az osztály kedvence mégis az volt, hogy mindig vedd fel a telefont!

Szücs Krisztina és Király Katinka 
9.A osztályos tanulók       

 
Versolvasó maraton a Béke Ligeti Általános Iskolában

2012. április 11-én délután a Béke Ligeti Általános Iskola Speciális Szakiskola és EGYMI napközis tanulói maratoni versfelolvasón vettek részt. A 3-4-5-6. osztályos tanulók legkedvesebb verseiket olvasták fel a költészet napja alkalmából.
Sok szép költeményt hallgattunk meg, majd megemlékeztünk József Attiláról is.

  

Hajas Anikó   
könyvtáros tanár

 
Tavasz és költészet – rajzpályázat a zalakarosi könyvtárban

Könyvtárunk 2012. március 30-án rajzpályázatot hirdetett a zalakarosi óvodásoknak és általános iskolásoknak a közelgő költészet napja alkalmából.
Korcsoportonként két-két verset választottunk ki számukra, melyekhez tetszőleges technikával, maximum A/3-as méretben készíthettek illusztrációkat.

A kiválasztott versek:

  Óvodásoknak:
     Varga Katalin: Kisbence titka
     Zelk Zoltán: Tavaszi dal

  1-2. osztálynak:
     Kassák Lajos: Testvérkék
     Zelk Zoltán: A három nyúl

  3-4. osztálynak:
     Kányádi Sándor: Somvirággal, kakukkfűvel…
     Szalai Borbála: Süni Samu

  5-6.osztálynak:
     Radnóti Miklós: Április
     Kányádi Sándor: Hallgat az erdő

  7-8.osztálynak:
     Tóth Árpád: Április
     Goethe: Talált kincs

A megadott határidőig 89 rajzpályázat érkezett. Ebből választott ki a zsűri 31 kiemelkedő illusztrációt, melyek intézményünk emeleti aulájában kerültek kiállításra. A megnyitóra és a díjátadásra április 11-én, a magyar költészet napján került sor. A 15 egyformán díjazott óvodás verses-mérőkét kapott az oklevele mellé. Az általános iskolások között 31 tanulót díjaztunk, korcsoportonként az első három helyezett oklevelet, mellé az alsósok könyvjelzőt és noteszt, a felsősök órarendet és tollat kaptak.

 
 

Horváthné Nagy Elvira

 
« ElsőElőző12345678910KövetkezőUtolsó »

6 / 15 oldal

Nyitva tartás

 Hétfő  -  
 Kedd  1300-1600 
 Szerda  1300-1600 
 Csütörtök   1300-1600 
 Péntek  1000-1300 


Zalaegerszeg, Deák F. tér 6.
(Deák Ferenc Megyei Könyvtár - emelet)

Telefon: +3630/848-7708

 

Folyóirat katalógus (ZMÖPI)

Hasznos helyek az információkereséshez